Love is in the air

Daisypath Anniversary tickers

Friday 20 July 2012

Rangka Kerja Persediaan Perkahwinan (Part 1)

Assalamualaikum Semua! ^_^

saya pos entri ni untuk menjawab soalan dari salah seorang reader blog ni. thanks sebab sudi singgah ke blog yang tak seberapa ni. dah lah sekarang ni pun jarang update. tehee~

saya menjangka entri ini boleh jadi panjang. jadi saya masih berfikir sama ada nak jadikannya berepisod atau macam mana. so stay tune, ya?

saya percaya ramai juga di kalangan readers yang sudah pun berkahwin (ada yang dah nak bersalin dah pun, tahniah!), ada cara masing-masing untuk rangka perjalanan hari bersejarah anda. ada yang start setahun sebelum majlis, ada yang dua tahun sebelum, ada juga yang hanya berapa bulan (macam saya lah tu, ye?)

jadi saya nak kongsi sedikit macam mana rangka perjalanan majlis saya, baik dari segi bajet, mahupun masa. bajet yang sedikit (bawah RM10,000) dan masa persediaan yang singkat (lebih kurang empat bulan). dan ini hanya untuk majlis nikah dan majlis resepsi belah perempuan ye.


1. Senaraikan perkara perkahwinan berdasarkan kategori
saya senaraikan beberapa perkara besar mengikut kategori:

  • nikah & prosedur
  • persiapan pengantin (baju, inai, make up, etc)
  • bilik pengantin
  • dewan/khemah
  • katering
  • doorgift
  • hantaran
  • jemputan
  • photographer/videographer
  • PA system
  • lain-lain


2. Asingkan KEPERLUAN dan KEHENDAK
yang ini, dari kategori di atas, saya pecahkan kepada perkara-perkara berkaitan yang akan jatuh atas setiap kategori. saya labelkan P sebagai KEPERLUAN dan H sebagai KEHENDAK. perkara ni lah yang akan menentukan nilai anggaran kasar majlis kita. dan ini juga terpulang dan memang akan berbeza antara pengantin. kalau mampu dan memang mempunyai bajet lebih, silakan. tapi saya menulis berdasarkan bajet saya yang memang dah saya set kan. tak mahu lebih dari RM 10,000.

  • nikah & prosedur
    • kursus pra-perkahwinan (P)
    • borang prosedur L & P (P)
    • ujian HIV (P)
    • bayaran tok kadi & saksi (P)
    • bayaran daftar kebenaran nikah (P)
    • bayaran kad nikah (P)
    • maskahwin (P)
    • cincin/gelang/rantai untuk upacara batal wudhu' (H)
  • persiapan pengantin (baju, inai, make up, etc)
    • baju nikah L & P (P)
    • baju bersanding L & P (P)
    • tukar-tukar baju 2,3,4 helai (H)
    • aksesori pengantin L & P (H)
    • inai (H)
    • make up nikah (H)
    • make up bersanding (H)
    • bunga tangan (H)
    • veil (H)
    • baju seragam family pengantin (H)
    • rosette (H)
  • bilik pengantin
    • tilam (P)
    • katil (P)
    • langsir (P)
    • hiasan bilik pengantin (H)
  • dewan/khemah
    • venue majlis (P)
    • pelamin (H)
    • walkaway (H)
    • red carpet (H)
    • pintu gerbang (H)
    • guestbook corner (H)
    • candy booth (H)
    • hiasan dewan (H)
    • centerpiece (H)
    • tagging (H)
    • bunga manggar (H)
  • katering
    • makanan selepas majlis nikah (P)
    • makanan majlis resepsi (P)
    • makanan pengantin (P)
    • hiasan meja beradab (H)
  • doorgift
    • kotak/bekas untuk doorgift majlis nikah (H)
    • kotak/bekas untuk doorgift majlis resepsi (P)
    • doorgift majlis nikah (H)
    • doorgift majlis resepsi (P)
    • hiasan doorgift (H)
    • TQ tag (H)
  • hantaran
    • barang-barang hantaran (H)
    • hiasan barang hantaran (H)
    • dulang (H)
    • alas dulang hantaran (H)
  • jemputan
    • kad kahwin (P)
    • banner (H)
    • bunting (H)
    • papan tanda arah (P)
  • photographer/videographer
    • photographer (H)
    • videographer (H)
  • PA system
    • dj (H)
    • emcee (H)
    • seleksi lagu (P)
  • lain-lain
    • minyak (P) 
    • tol (P)
saya harap tiada senarai yang saya tertinggal. kalau ada, saya akan update lagi.
boleh tengok kan? nampaknya lebih banyak yang berwarna biru dari berwarna merah.
ye, saya faham, kalau tak ada beberapa perkara yang saya label sebagai warna biru tu, orang akan mengata, majlis macam kahwin koboi.
tapi pada saya, yang warna biru tu maknanya, boleh di consider jika saya ada duit lebih. macam tu. sebab, kalau sesiapa yang mengikuti blog saya dari awal, tentu faham kenapa saya sangat bertegas soal perkara-perkara duit dalam perkahwinan ni [entri ini].

3. Anggaran kasar yang ingin saya belanjakan
macam yang saya kata, benda ni berbeza ikut kemampuan masing-masing. ada orang tak kisah pun, ye, sekali seumur hidup. tapi saya tahu saya tak mampu. jadi saya letak standard saya sendiri. dan saya PERLU ikut bajet yang dah saya letak. tapi masih flexi. kalau pun ada item yang terlebih bajet, mesti ada item lain yang boleh cover item yang terover bajet tu. eh, faham ke?

contoh,
Item 1
baju nikah
anggaran = RM120
belanja = RM150  <--- terlebih bajet

Item 2
make up
anggaran = RM50
belanja = free (sponsored)   <--- cover semula over bajet baju nikah

yang kat atas ni, contohnya laaa..



4. Tarik keluar perkara-perkara besar yang perlu confirm SEGERA.
macam saya, saya duduk di KL. jadi perlu diambil perhatian, dewan dan katering sangatlah cepat fully booked. jadi kena survey dan terus book dengan cepat. perkara besar adalah kalau tak ada, maka kira tak ada lah majlis.

lepas tengok senarai di atas, saya decide, venue majlis dan katerer majlis resepsi adalah dua perkara besar. saya start dengan book dewan dan decide katerer terlebih dulu [entri ini, ini, ini, ini, dan ini].


ok, setakat ini dulu buat masa ni. nanti saya sambung lagi.


happy preparing for next bride to be!

and for ex-bride to be, mom-to-be, mari berusaha tambahkan umat. haha. dan selamat menjamu suami dengan juadah berbuka dan juadah bersahur yang enak-enak. moga amalan bersama suami isteri mendapat ganjaran dari-Nya. amin :)




Sayang Kamu Semua,
Mrs Imam

p/s: hari isnin ni saya admitted untuk menjalani operation sebab slip disc. doakan segala prosedur berjalan lancar, ya? amin...


:)

0 orang si cantik sudi komen: